Selecteer een pagina

Je hebt een doel en je blijft er aan denken. Maar misschien denk je nog dat het je nooit gaat lukken of ben je heel druk met het ene na het andere dieet, traject of methode. Je wil heel graag, maar de hoe wordt steeds lastiger en je begint het vertrouwen erin langzaam te verliezen. Not anymore, want hier lees je 10 x waarom het je nu wel gaat lukken…

  1. Je weet wat de energiebalans in houdt

En hoe je deze voor jezelf moet laten werken. Afvallen door minder te eten dan je verbruikt en precies andersom als je wilt aansterken en gains wilt maken.

  1. Je gaat niet meer nee tegen alles zeggen

Want je weet dat dat niet hoeft en het misschien alleen maar moeilijker maakt. Is dit dan balans?  Elke dag snoepen is niet voor iedereen weggelegd, maar af en toe wat lekkers, why not? Dat kan!

  1. Je weet wat jouw manier is

Iedereen werkt anders. De een houdt zijn of haar voeding bij en voelt zich daar lekker bij, terwijl de ander alles op puur gevoel doet en ook hartstikke lekker gaat. Er is niet één manier om fit te worden, er zijn er meerdere. Dit bepalen is mijn volgende doel.

  1. Je houdt van je groente en fruit

In theorie zijn ze misschien niet per se nodig om je energiebalans te beïnvloeden, maar goed voor je is het wel én je gaat je er sowieso lekker door voelen. Mijn tip? Probeer bij iedere maaltijd een stuk of een handvol groente te eten, dan haal je die 400 (of meer) gram gemakkelijk!

  1. Sporten is niet langer een moetje

Dat weet je! Om iets vol te houden, moet je het leuk vinden. Je moet er in ieder geval iets van voldoening uit kunnen halen. Er zijn zoveel manieren om actief te zijn en ook al is krachttraining misschien dé manier om je lichaam te shapen, het is niet voor iedereen de leukste manier. Probeer andere sporten uit, ga boksen, dansen, blijf nieuwsgierig, train (soms) met iemand of in een groep en ga ook eens naar buiten. Er zijn écht heel veel manieren.

waarom het nu wel gaat lukken

  1. Je bent flexibel geworden

Lukt trainen vandaag niet qua tijdsplanning? Geeft niks! Dan verwissel je je rustdag en ga je een andere keer. Je maakt je daar niet langer druk over, toch?

  1. Je weet dit over discipline

Discipline is voor de een misschien keiharde business, voor de ander is dat ook wat flexibeler. Wat minder streng. Je weet dat je jezelf aan je doelen moet herinneren – en houden – om er voldoening uit te halen, maar je weet ook dat je meer hebt in je leven dan alleen sport en voeding.

  1. Je wilt dit voor jezelf

Als dat nog niet zo is, zou je daar nu mee moeten beginnen. Want veranderingen om positieve redenen blijven beter hangen, dan veranderingen vanwege negatieve achtergrond. Continu tegen jezelf zeggen dat je nu niet goed genoeg bent, gaat niks aan je proces bijdragen. Verander dat naar ‘ik doe dit, omdat ik het wil en me er nog beter door ga voelen’ en je bent goed bezig!

  1. Je liefde voor koekjes gaat ver, maar…

Het komt heus nog weleens voor dat je er te veel eet of toch per ongeluk een heel pak. Ga er vooral niet vanuit dat dat nooit meer gaat gebeuren, want dat is vragen om gedoe. Maar in plaats van je doel daardoor uit het oog te verliezen en te denken ‘het is nu toch al verpest’, kijk je die week gewoon naar mogelijkheden om het te compenseren. Zonder te stressen natuurlijk. Beweeg bijvoorbeeld eens wat extra of pak die dag erna een koekje minder.

Ps. Hierbij zijn ‘koekjes’ synoniem voor alle vormen van snacks/eten die bij jou bodemdrang oproepen. Bij mij gaat dat voornamelijk om koekjes en chocola.

  1. Je kent je valkuilen

Je weet waar het vaak misgaat en wat je daar tegengaat doen. En als dat niet zo is, dan ga je daar nu achter komen. Is het de avond? Een drukke dag/week? Is te veel spierpijn voor jou een reden om niet te sporten?  Is het de drukte? Stress? Wat is een veelvoorkomende struggle die in de weg staat van je doelen? Leer ze kennen en herkennen en ga op zoek naar manieren om daar mee om te gaan.

Voor de één is het handig om een coach achter de hand te hebben, of een personal trainer die je een uur per dag hard aan het werk zet, maar in je eentje kun je ook veel meer dan je denkt. Als je op mij lijkt en gemotiveerd raakt van informatie, zie fit worden dan als zelfontwikkeling en alles wat je ervoor moet doen (of laten) als momenten voor jezelf, want luister: je moet niks, maar je kan alles.

YOU GO GIRL!