Energie is een van de belangrijkste maatstaven als we het hebben over conditie vind ik. Want met energie kun je meer doen, helderder nadenken en beter presteren in je gewone leven. Je wilt het jaar natuurlijk fit beginnen.  Daarom heb ik, samen met Orthica, wat tips verzameld en mijn eigen ervaring erop losgelaten.

Een van mijn veelgestelde vragen op Instagram is hoe ik aan mijn hoeveelheid energie kom en dat antwoord vond ik altijd een beetje vaag van mezelf. Ik weet wel één ding zeker en dat is dat ik werk om veel energie te hebben. Orthica heeft me geholpen en een overzicht gemaakt met al hun tips over energie. Ik heb mijn aanvulling gegeven:

De grote vraag is: wat draagt bij aan jouw energie?

Een goede nachtrust

Duh, dat snap je zelf ook. Máár wat ik heb ondervonden is dat het standaard advies: 8 uur slaap niet voor iedereen geldt. Ik ga zelf superlekker op 6-7 uur slaap. Wat ook telt, denk ik, is dat ik bijna nooit uitslaap. Ook in de weekenden ben ik vroeg wakker en dat zorgt voor een fijn ritme. Ik denk dat je lichaam daar heel lekker op gaat.

Bewegen

We hebben het nog niet over trainen of sporten, maar over de dagelijkse beweging. Heb je een zittend beroep? Kijk eens naar mogelijkheden om meer te staan en te lopen. Doe je alles met de auto? Probeer het eens twee weken uit en kijk hoe dat voelt als je 50% met de fiets doet?

Ik voelde me op mijn best en fitst toen ik dagelijkse naar mijn werk fietste, vroeg op stond en in de lunch ging wandelen. Nu is die hoeveelheid beweging tussendoor nog steeds key!

orthica

Ontbijten

Ik denk dat ontbijten weer te maken heeft met je eigen ritme en persoonlijke voorkeur. Sommigen geven aan dat ze echt niets wegkrijgen ‘s ochtends en anderen moeten juist eten om te kunnen opstarten. Persoonlijk ontbijt ik liever wat later en pak eerst alleen een decafé, soms een echte koffie. Maar bij een volle dag waarbij ik veel onderweg ben probeer ik weer wel een stevig en goed ontbijtje te nemen waar alle voedingswaarden inzitten.

Mijn vraag is: ontbijt jij altijd? En heeft dat effect op jouw energie?

Water

Je kan dit niet vaak genoeg zeggen. Water is superbelangrijk en als je een frisdrank drinker bent, schrik je er vaak van hoe weinig water je echt drinkt. Denk ik. Koop een grote herbruikbare fles en drink die 3-4 per dag leeg. Maak er een spel van. Doe fruit door je water. Doe er alles aan om meer gewoon water te drinken.

Goed eten

Ook iets wat onderschat wordt.  Je eet gauw wat je gewend bent. Eerst at ik bijv. tussendoortjes die bestonden uit van die kinderkoekjes, omdat ik gewend was van school. Gemakkelijk, lekker. Ik lette niet op hoeveel groente ik binnenkreeg en of ik wel genoeg fruit at.  Toen ik mijn voedingspatroon helemaal veranderde, viel ik niet alleen af ik voelde me ook instant fitter.

Nu mik ik op 400-500 gram groente, voldoende eiwitten (echt heel belangrijk) en ben ik ook niet meer bang van (goede) vetten. Ik let zelfs een beetje op, wanneer ik wat eet, want van havermout in de ochtends word ik persoonlijk juist slaperig.

Je lievelingsmensen

Zijn de mensen met wie je omgaat energieslurpers of geven ze je juist energie? Hier heb ik al vaker over verteld, maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat dit zoveel energie kan schelen! Je mag best eens kritisch naar je inner circle kijken en het een en ander bespreekbaar maken. Onderzoek ook eens of je introvert of extravert bent, dat vertelt namelijk waar je energie van krijgt. Je mensen of je me-time. Terwijl je daar mee bezig bent, raad ik de cursus van CharlotteIntrovert like a boss‘ aan, onwijs leerzaam!

Lachen

Misschien is ‘Doen wat je leuk vindt’ hier een betere titel voor, want dat zorgt automatisch voor meer ruimte om te lachen. Wist je trouwens dat lachen gezondheid bevorderende hormonen vermeerdert én ervoor zorgt dat er meer zuurstof naar je spieren en energie gaat? Nee? Ik ook niet!

Vitamines

2018 stond voor mij in het teken van onderzoek doen naar vitamines en al jaren ben ik fan van vitamine D. In de zomer door genoeg zonnestralen te pakken, maar in de winter in de vorm van een een paar druppels. Daarnaast neem ik ook vitamine B12, nadat een bloedtest aangaf dat ik er daar te weinig van had. En neem ik ook dagelijks mijn favoriet: de Multi Energie! Deze bevat onder andere B-vitaminen (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12)  die bijdragen aan extra energie bij vermoeidheid, de omega-3 vetzuren EPA en DHA die bij een minimale inname van 250 mg per dag gunstig zijn voor het hart en vitamine D, voor het behoud van soepele spieren en om de afweer van het lichaam te ondersteunen.

Ik voel me er top bij! Welke vitamines heb jij in huis?

Deze vitamines zijn, zoals je ondertussen wel van me weet, verkrijgbaar bij o.a. Koopjesdrogisterij!

orthica
let op: dit pakket kun je winnen op Instagram!

Activiteiten

Doen wat je leuk vindt staat erbij, maar ik ben even streng: écht trainen gaat er zeker weten voor zorgen dat je je energieker voelt. Drie keer per week die hartslag omhoog en jezelf in het zweet werken. Wel op manier zodat jij het leuk vindt en niet aan blijft voelen als iets wat je moet doen, natuurlijk.

Ontspanning

Ja klinkt goed, maar hoe doe je dat? Ik denk dat pauzes tussen het werk niet teveel op je telefoon besteed moeten worden en dat de buitenlucht je goed doet als je steeds binnen bent. Daarnaast vind ik actieve ontspanning persoonlijk makkelijker dan stille, maar weet ik dat beide belangrijk zijn. Kortom: ontspannen, ik weet dat het belangrijk is, maar ik moet echt zelf ook écht nog leren.

Orthica

Kun jij alle 10 de tips van mij en Orthica volwaardig afvinken of heb je andere tips voor méér energie? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten op Instagram en doe meteen mee aan de winactie!