Selecteer een pagina

Voor m’n favoriete rubriek sprak ik dit keer met Anouk Dijkstra. Directeur van Prevesco, een enorm technisch bedrijf. En het ging geheel spontaan, want in een coaching sessie van De social media coach hadden we het over focussen in drukte en ik vond het zo herkenbaar, dat ik het moest delen.

Presteren in drukte

Het gaat namelijk over drukte en hoe je daar het beste mee omgaat. Omdat we beide als ondernemers niet onder enorme drukte uitkomen en dit zo’n veelbesproken onderwerp is, vonden we het een goed idee om er een Ingèrview van te maken. Hoe ga je om met stress?  “Door de rest (nauwkeurig) te regelen”, aldus Anouk.

Drukte kan overweldigend worden en dat heeft effect op je prestatie. Je kent wel dat ‘error , error, ERROR’ idee, toch?  Bij drukte is presteren uiteindelijk het enige wat je wilt. Anouk en ik kwamen erachter dat het hele overweldigende niet per se in de werkdruk zelf zit, maar in alles eromheen. “Het zit juist in het regelen van de rest”.

De rest, Anouk?

“Met de rest bedoel ik: wat je eet op dat moment. Wanneer je traint. Wanneer je afspreekt met vrienden. Maar ook grenzen stellen. Bij familie en vrienden aangeven dat je druk bent en dus tijdelijk minder snel bent met reageren. Dat je ervoor zorgt dat de boodschappen geregeld zijn.”

Ja, want als je tijdens een lange werkdag vergeet te lunchen en dan hangry boodschappen moet doen terwijl de winkel binnen tien minuten sluit, voelt dat niet lekker. Ik herken dit zo!

“Sterker nog: het is super irritant en zorgt ervoor dat je uit je flow raakt. Weet je van tevoren niet wanneer je gaat sporten? Dan ga je niet en heb je twee weken later spijt.”

Ja,  in mijn geval komt de stress ook van het maken van de verkeerde keuzes, door slechte planning. Dus slecht eten, omdat dat toevallig op dat moment makkelijker lijkt. Daar krijg ik achteraf ALTIJD spijt van. Want als je die keuze een keer maakt, wordt het bij drukte vaker gedrag en dat wil ik niet.

Hoe ervaar jij dat?

“Ja dat klinkt heel herkenbaar. Op de lange termijn is dat dan weer zo vervelend. Daarom regel ik dat soort dingen steeds beter. Ik hou dingen daarnaast ook graag simpel. Mijn ontbijt is yoghurt met blauwe bessen. Kan ik meenemen mocht het nodig zijn. Mijn avondeten bestaat uit richtlijnen. Daardoor kan ik een keer in de week boodschappen doen en verlies ik niet dagelijks tijd aan uitzoeken wat ik wil eten.

focussen

En wat betreft de planning van je werkzaamheden, hoe zorg je daar voor?

“Alles alleen goed inplannen is niet voldoende voor me. De kern van de taak moet duidelijk zijn. Ik wil letterlijk alleen hoeven uitvoeren dan. Ik wil precies weten wat ik moet doen. Dus administratie is niet alles omvattend, maar ‘facturen sturen naar a b en c’ wel.”

Dan moet je ook heel duidelijk weten wat je allemaal moet doen. Hoe zorg je daar dan voor?

“Ja klopt. Ik heb al mijn rollen, functies en taken ergens in een document staan. Gaandeweg worden alle sub-taken duidelijk. Terwijl je bezig bent met werken komen die taken en sub taken vanzelf naar voren. Deze moet je bijhouden omdat je ze anders vergeet of tussen de planning door doet. Dat kost veel tijd en het maakt je onrustig. In tijden van drukte heb je daar juist geen plek voor.”

“Ik heb dat trouwens ook met niet kunnen slapen. Soms hoef ik letterlijk maar een zin op te schrijven en kan ik wel slapen. Het moet dan gewoon uit je hoofd zodat je die rust wel kan vinden om te slapen.”

Hoe zorg je ervoor dat je dit niet laat versloffen? Dat je het langer dan een week volhoudt zeg maar.

“Dat gebeurt heus wel eens. Maar ik probeer mezelf op die momenten te herinneren aan het feit dat het gaat om de juiste keuze maken in plaats van de meest comfortabele keuze. Ga ik het huis nu opruimen? Of ga ik de komende vijf dagen in een rommel leven en me daardoor gestrest voelen? Ga ik nu grote boodschappen doen? Zodat ik gewoon gezond kan eten. Of ga ik steeds last minute keuzes maken? Dan is de keuze zo gemaakt.”

Nog iets, je zei net “Ik zet mijn privéleven tijdelijk on hold”, hoe zie je dat voor je?

“Daarmee bedoel ik niet dat ik iedereen en alles afzeg, maar ik laat mijn directe omgeving weten dat ik minder snel ga reageren. Dat ik tijdelijk minder bereikbaar ben. Zo zorg ik dat ik de kans op conflicten uit de weg ga. Teleurstellingen als ik dus minder snel reageer of niet kan afspreken. Ik focus me volledig op presteren binnen mijn bedrijf.”

Volgens Anouk is het dus belangrijk om in tijden van drukte, andere beslissingen zo snel mogelijk te maken. “Dan hoef je niet meer na te denken over wat je gaat eten die dag, dat heb je al gepland. Hetzelfde geldt voor je boodschappen. En sportmomenten. Planning is op dat moment belangrijk om je te kunnen richten op de inhoudelijke beslissingen.”

Top verhaal als je het mij vraagt. De rest regelen, zodat je je vermogen om te beslissen bewaart voor de belangrijke zaken. Na de drukte, de rest gewoon weer oppakken natuurlijk. Ik ben heel benieuwd of jullie dit ook zo ervaren! Laat het ons weten op Instagram. Meer ingerviews? Check ze hier.